Rozmiary, kolory i rodzaje balonów

Jeśli zamawiasz balony z nadrukiem po raz pierwszy, opracowaliśmy dla Ciebie niniejszy przewodnik aby nieco przybliżyć specyfikę balonów oraz druku na balonach.

RODZAJE BALONÓW

Z uwagi na materiał, z którego są wykonane balony, wyróżniamy balony lateksowe oraz foliowe. Balony lateksowe są bardziej popularne, ze względu na cenę oraz przyjazność środowisku (lateks jest materiałem naturalnym i ulega biodegradacji).
Kolejną kwestią, którą należy rozważyć przy wyborze rodzaju balonów, jest to, jak długo balony mają pozostawać wypełnione powietrzem bądź helem. Balony lateksowe pozostaną wypełnione jednym z tych gazów przez około 8 godzin, podczas gdy balony foliowe mogą być w pełni napompowane przez kilka dni a nawet tygodni. Czas, przez który balony pozostają dobrze wypełnione, zależy od warunków otoczenia w jakich są eksponowane, tj. temperatury i wilgotności powietrza. Każda zmiana temperatury, może spowodować skrócenie czasu utrzymywania się balonów w stanie napompowanym. Aby przedłużyć utrzymywanie się powietrza oraz zmniejszyć ubytek helu w balonach lateksowych, należy zastosować żel Hi-Float, który aplikuje się do wnętrza balonu.

balony lateksowe vs balony foliowe
rozmiary balonów lateksowych i foliowych

KOLORY I ROZMIARY BALONÓW

W ofercie posiadamy szeroką gamę kolorów balonów lateksowych: pastelowych (matowych), krystalicznych (przeźroczystych) oraz metalizowanych (perłowych) oraz kilkanaście kolorów balonów foliowych o kształcie okrągłym, serca oraz gwiazdki. Pełną specyfikację balonów oraz dostępną kolorystykę znajdziesz w dziale „Do Pobrania”.

UWAGA: nie zawyżamy rozmiarów balonów, jak – przykro to stwierdzić – robi większość konkurencyjnych firm na rynku. Ze względu na relatywnie wysoką cenę, praktycznie nie wykonuje się nadruków na balonach 14” (u nas dostępne są na zamówienie) a tym bardziej na balonach 16”, których w zasadzie nikt z liczących się europejskich producentów balonów (Gemar, Belbal) nie wytwarza.

O doborze rozmiaru balonów powinien zdecydować fakt, gdzie i jak zamierzasz wykorzystać balony. Do standardowych zastosowań, takich jak rozdawanie podczas promocji, wypuszczanie oraz na przyjęcia, odpowiednie będą balony w rozmiarze 11” lub 12”. Podczas większych imprez plenerowych oraz targów lepsze będą balony w rozmiarze 24”, 36” lub foliowe balony 18” ze względu na dłuższy czas utrzymywania się gazu we wnętrzu

Należy odpowiednio dobrać kolor balonu, zależnie od Twojego logo lub grafiki, aby osiągnąć jak najlepszy efekt końcowy. Prześlij nam swoją grafikę a my doradzimy najlepsze możliwe sposoby jej druku. Do najlepszego odwzorowania oryginalnych kolorów grafiki, rekomendujemy użycie białych balonów. Pamiętaj, że należy drukować ciemne kolory na jasnych balonach i odwrotnie aby zachować najlepszy kontrast i czytelność grafiki.

Nadruki na balonach wykonuje się metodą sitodruku. Aby osiągnąć jak najlepsze pasowanie kolorów korzystamy z bardziej precyzyjnej metody druku, gdzie balon podczas druku nie jest wypełniony powietrzem. Tam, gdzie nie jest wymagane dokładne pasowanie kolorów, drukujemy na balonie napełnionym powietrzem. Rama z napiętą siatką naciska na balon, lekko go spłaszczając a farba jest przeciskana przez siatkę aby osiągnąć wymagany nadruk. Jeśli logo składa się z większej ilości kolorów, dla każdego koloru stosuje się osobne sito a grafika musi być w ten sam sposób przygotowana do druku. Dzięki sitodrukowi można osiągnąć dobre odwzorowanie kolorów i dobre, gęste pokrycie farbą.

 

KOLORY NADRUKU

Kiedy zastanawiasz się, jaki kolor nadruku wybrać, najpierw zdecyduj co jest ważniejsze: kolor/kolory nadruku czy kolor balonu. Kiedy już podjąłeś decyzję, możesz wybrać kolory, które będą kontrastować i uzupełniać się z innymi.

Niektóre kolory farb lepiej niż inne prezentują się na niektórych kolorach balonów. Na przykład jaśniejsze kolory lepiej wyglądają na ciemnych balonach i odwrotnie. Pamiętaj, że farby przejmują w niewielkiej części kolor balonu i mogą nieco odbiegać od oryginału.

Jeśli życzysz sobie zamówić np. część białych balonów z czarnym nadrukiem i cześć czarnych balonów z białym nadrukiem wykorzystując to samo logo, taka operacja jest możliwa za dodatkową opłatą. Taka opcja może być pomocna, jeśli wybrałeś kilka kolorów balonów a jedne z nich są jasne, drugie natomiast ciemne.

Pamiętaj, aby nie porównywać kolorów drukowanych na balonie, do tych drukowanych na papierze.

Dobór kolorów w skali Pantone®

Pantone® jest ustandaryzowanym systemem mieszania kolorów, powszechnie stosowanym przez drukarnie na całym świecie. Masz możliwość dobrania ponad 1000 różnych odcieni kolorów. Pamiętaj jednak, że w przypadku balonów, drukowane kolory mogą odbiegać od oryginalnych. Dobór kolorów druku w skali Pantone objęty jest dodatkową opłatą i jest możliwy przy nakładzie minimum 1000 sztuk.

ILOŚĆ KOLORÓW NADRUKU

Obecne możliwości techniczne pozwalają na umieszczenie na balonie logotypów w maksymalnie 8 kolorach.

GRADIENTY
(PÓŁCIENIE/PRZEJŚCIA TONALNE)

Gradientem określa się efekt cieniowania. Czym właściwie jest gradient? Jest to mniejsza ilość punktów drukowanego koloru na cal powierzchni, pozwalających kolorowi tła (balonu) być widocznym przez kolor nadruku. Taki zabieg pozwala na wykonanie niektórych elementów grafiki (w tym samym kolorze) jaśniejszych bądź ciemniejszych. Polecamy taki proces w przypadku, gdy logo jest zbyt skomplikowane aby podzielić je na kilka składowych kolorów lub plik graficzny jest złej jakości. Efekt cieniowania nie sprawdza się w przypadku tekstu – tutaj drukujemy zawsze pełne nasycenie koloru.

PASOWANIE KOLORÓW DRUKU

Balony lateksowe są drukowane w stanie napompowanym, dlatego naturalne są ruchy balonów przechodzących przez maszynę drukującą, co powoduje przesunięcia kolorów względem siebie od 2 do 3 mm. W zależności od tego, jak bardzo kolory w grafice przylegają do siebie, takie będą przesunięcia pomiędzy kolorami podczas druku. W grafikach, w których kolory ściśle przylegają do siebie, drukujemy na bardziej precyzyjnych maszynach aby zminimalizować efekt przesunięć. Jeśli w Twoim logo będą mogły wystąpić problemy z pasowaniem kolorów, poinformujemy Cię o tym i dobierzemy odpowiednią metodę druku.

ORIENTACJA NADRUKU

Jeśli zamierzasz napełniać swoje balony helem lub powietrzem i stosować do nich wstążki lub patyczki z koszyczkami, potrzebujesz balonów drukowanych szyjką na dół. Jest to najbardziej popularna orientacja druku. Jeśli będziesz pompował balony powietrzem i wieszał je za ich szyjki, będziesz potrzebować balony z nadrukiem szyjką do góry. Standardowo, zawsze drukujemy balony szyjką w dół.

STRONY NADRUKU

Możemy wykonywać nadruki z jednej strony, dwóch stron, czterech stron (dookoła), lub pięciu stron (dookoła + od góry). Z uwagi na pewne ograniczenia technologiczne, zapytaj nas o najlepsze rozwiązanie dla druku Twojej grafiki.

OGRANICZENIA W NADRUKU NA BALONACH

Drukowanie logotypów w kształcie trójkątów, kwadratów, prostokątów powoduje nieznaczne ich zniekształcenie (dystorsję), w związku ze sferyczną powierzchnią balonów.

 

Nadruki rastrowe (CMYK) są mniej nasycone kolorami (widoczne są punkty rastra) niż nadruki z grafik wektorowych (pełne krycie farby). W przypadku nadruku na balonach w kolorach innych niż biały, rekomendujemy zastosowanie białego tła aby lepiej odwzorować kolory.

 

Pole zadruku na balonie jest ograniczone okręgiem o średnicy zależnej od wielkości balonu. W przypadku balonów o średnicy 11” jest to okrąg o średnicy 12cm; balonów 12” – okrąg o średnicy 14”; balonów 24” i 36” – okrąg o średnicy 36cm.

Zobacz nasze produkty:

Balony lateksowe z logo
Balony foliowe z logo
Balony giganty z logo
Balony okolicznościowe
Balony i figury pneumatyczne
Akcesoria do balonów
Rękawice lateksowe z logo